Op zijn 16de bouwde Siebe Henstra zijn eerste klavecimbel, zijn ouders hadden daar geen vertrouwen in maar hij volhardde. Het was in ieder geval beter dan het kleine fabrieksinstrument dat 2 jaar daarvoor was aangeschaft. Direct na de middelbare school studeerde hij klavecimbel bij Ton Koopman en Gustav Leonhardt in Amsterdam.


Als continuospeler maakt hij deel uit van vele kamermuziekensembles en kamerorkesten, onder meer de  Nederlandse Bachvereniging, het Orkest van de Achttiende Eeuw, het Leonhardt Consort, La Petite Bande, het Ricercar Consort, Tokyo Baroque en het Koninklijk Concertgebouworkest.

Hij vormt een duo met celliste Lucia Swarts en is vast verbonden aan de Nederlandse Bachvereniging als organist/klavecinist. Met Menno van Delft vormt hij het duo 'Der prallende Doppelschlag' op 2 klavichorden, klavecimbels of orgels. Onder leiding van dirigenten als Gustav Leonhardt, Frans Brüggen en Jos van Veldhoven werkte hij mee aan talloze CD-, radio-, TV-, plaat- en operaproducties en aan de website www.allofbach.com.

Hij gaf concerten als klavecinist, organist, clavichordspeler of continuospeler in de meeste Europese landen, Israel, Rusland, de VS, Mexico en Japan, gaf masterclasses in o.a. Finland, Duitsland, Portugal, Italië, Frankrijk, de Verenigde Staten, Mexico, Rusland, Catalonië en Tsjechië en werkte mee aan vele televisie-, radio- en CD-opnamen. Hij was prijswinnaar op klavecimbelconcoursen te Edinburgh (1982) en Amsterdam (1987).


Als hoofdvakdocent klavecimbel is hij sinds 1988 verbonden aan het Utrechts Conservatorium en was van 2017-2021 hoofdvakdocent klavecimbel aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag. Hij wordt ook regelmatig gevraagd als jurylid bij diverse concoursen.


Bij het label Ricercar kwamen CD's uit met 17de eeuwse Italiaanse klavecimbelmuziek en de volledige klavierwerken van Weckmann. Voorts maakte hij een opname voor het MIM in Brussel met clavichord werken en werkte hij mee aan de integrale opname van de volledige werken van Sweelinck, ondermeer onderscheiden met een Edison 2003, Deutsche Schallplatten Kritik Preis en een 10 in luister.

wladesign | © 2023